חדשנות וממשל טכנולוגיית המידע

נושא החדשנות מקבל בשנים האחרונות מימד נוסף מעבר לטכנולוגיות חדשות.
חדשנות נתפשת כדברים חדשים, טכנולוגיות חדשות או אפילו ליכולות חדשות.

האם לכך הכוונה? האם נכון לומר כי בזה מסתכמת החדשנות? אם כן, מדוע ארגונים מקימים מחלקת חדשנות? מהי מטרת המחלקה? ואיך כל זה קשור לממשל טכנולוגיית המידע?

אם כך, בואו נתחיל בהגדרה מקצועית של חדשנות (Innovation): “פיתוח ערך ללקוח דרך פתרונות הנותנים מענה לצרכים חדשים, לצרכים לא מוגדרים או צרכים ישנים בדרכים חדשות”.
ובמילים פשוטות יותר (שלי): חדשנות היא יצירת ערך חדש ו/או נוסף מפתרון קיים.
בעיני, החדשנות, מעבר לדברים חדשים שלא הכרנו, היא בעיקר לקחת משהו קיים “ולהמציא” ממנו ערך נוסף ממה שהוא נתן עד כה. רמז לבאות: ממשל טכנולוגיית ואבטחת מידע מביאים ערך נוסף לניהול הטכנולגי…

חדשנות היא מצרך יקר!! המצאות חדשות, חידושים ויזמות נדרשים יותר ויותר כדי לשרוד בעולם העסקי בו אנו חיים וזה נכון באופן גורף בכל המגזרים ובמרבית הארגונים.
“החדש” מתיישן מהר יותר מבעבר, מה שגורם להגברת הדרישה לחדשנות תמידית. לכן, התחרות על הגורם האנושי מתחדדת והחיפוש אחר חשיבה לא שגרתית, המוכרת אצל מרבית המנהלים בשם: חשיבה מחוץ לקופסא, מקבלת תאוצה יותר ויותר.
בעולם הטכנולוגי ישנם שני סוגים של פתרונות, מחד, פתרונות קלאסיים של פיתוח מתוך הידע שנצבר ומאידך, פתרונות “חדשניים”, בלתי צפויים ובלא מעט מקרים די פשוטים, המנצלים ידע קיים ונותנים לו פרשנות חדשה וערך חדש ו/או נוסף. ככל שהמורכבות הטכנולוגית עולה, גובר הצורך בפתרונות חדשניים על מנת להמשיך ולהתקדם טכנולוגית.

אם כך, איך מעוררים חדשנות?

ראשית, חדשנות מתבססת על חשיבה בין תחומית. אם פתרונות קלאסיים מבוססים בעיקר על הנדסת תוכנה ומדעי המחשב, הרי שפתרונות חדשניים באים מדציפלינות שונות. עולם החי, בוטניקה, תעשייה וניהול, פסיכולוגיה ואחרות, כולן דציפלינות שאינן חלק מהטכנולוגיה אך בעלות השפעה גדולה מאוד על חלק לא מבוטל מההמצאות הטכנולוגיות המשמעותיות ביותר בחמישים שנה האחרונות (אני מניח שמבנה רשת האינטרנט המבוססת על תפיסת ומבנה קורי העכביש היא הדוגמא הנפוצה והידועה ביותר). הראיה הבין מערכתית, מביאה לשינוי בחשיבה ולנקודת מבט אחרת ממה שהיה נהוג עד כה.

אחד המאפיינים העיקריים של חדשנות הוא שינוי ניסוח הבעיה.

בעוד הגישה הקלאסית מנסחת את הבעיה בלוגיקה מסויימת של שינוי ו/או שדרוג מצב קיים, גישת החדשנות מדברת על מטרה שאליה אנו רוצים להגיע מבלי להתייחס בהכרח למצב הקיים. כלומר, במקום לשאול “איך משנים?” לשאול, “מה המצב הרצוי? מה הפער ממצב קיים? מה ניתן להסיק מפער זה?”.

הרבה מאוד פעמים, הפתרונות נמצאים ממש מתחת לאף שלנו. על מנת למצוא אותם, עלינו לשנות את אופן החשיבה ולעיתים אף את המוצר שאנו מפתחים או את השירות שאנו מספקים ולבנות אותו מחדש על מנת להשיג תוצאות טובות ומקיפות יותר מהמצב הקודם. ארגון מחודש של המוצר / השירות יכול להניב תפקוד רב יותר מכל אחד מרכיביו ובפתגם מוכר: השלם גדול מסך חלקיו.

אם נחזור רגע לשאלות המקוריות,  אז תגידו לי בבקשה, איך כל זה קשור לממשל? ומדוע ארגונים מקימים מחלקת חדשנות?

למרות שאינני מתיימר לענות לשאלה הזו באופן גורף, אני בהחלט רואה בהתבססות על ממשל טכנולוגיית ואבטחת מידע סוג של חדשנות. היכולת להבין מבנה ארגוני, תהליכים עסקיים, יעדים ומטרות הנמדדים במדדים עסקיים, מחייבת הסתכלות שונה ואחרת לחלוטין על הפעילות הטכנולוגית. השימוש במתודולוגיות ובתקנים, מאפשרת למנהל המצוי להרים רגע את הראש מעל השגרה השוחקת ולבחון האם התהליכים הטכנולוגיים אכן מבצעים את אשר הם מיועדים לעשות? האם לא ניתן וכדאי לבחון אפשרויות לשיפור? להתייעלות? למתן תמיכה והעצמה של תהליכי הליבה הארגוניים? בעצם, שימוש בעקרונות ממשל מאחדים תפיסות וראיה ניהולית כוללת של מנהלים בעלי התמחויות שונות (מולטי דיצפלינארי) על השימוש ויכולת הניצול של מערך הטכנולוגיה ואבטחת המידע להשגת יעדים ארגוניים.

באחד הפוסטים הקודמים, ובבכלל במרבית הפוסטים שלי, אני כותב שעל מנהל טכנולוגיה ואבטחת מידע  להבין את הצרכים הארגוניים, התהליכים העסקיים ולחבר את עבודתו, בראש ובראשונה, להשגת היעדים הארגוניים. שימוש בעקרונות ממשל מאפשרים ומחייבים את המנהל הטכנולוגי להתערות, ללמוד ולהבין את הארגון בו הוא פועל.

האם פעילות זו לא מניבה חדשנות? האם הרחבת הסינרגיה בין המחלקות הטכנולוגיות והעסקיות ושיפור ההבנה בתהליכים הארגוניים לא מספקת ראיה רב תחומית ורב ממדית לאתגרים העומדים בפני הארגון ? האם שימוש במתודולוגיות ותקנים שהוכיחו אצמם בעשרות ומאות ארגונים לא מהווה הרחבת התפיסה של ניהול טכנולוגי? של איכות השירות? של אבטחת המידע הארגוני?

חברים, ממשל טכנולוגיית ואבטחת המידע מהווים חממה לפיתוח יכולת החדשנות בארגון, אז מה הפלא שארגונים רבים מקימים מחלקת חדשנות? וכמה לא מפתיע שחלק גדול מהם מאמצים עקרונות ממשל עבור ניהול הטכנולוגיה ואבטחת המידע בארגון.

רוצים להוסיף הערות? חושבים על דוגמאות נוספות? אני בטוח שכולם ישמחו לקרוא..

פורסם בקטגוריה אבטחת מידע, כללי, ממשל, מתודולוגיות וסטנדרטים

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *