ממשל תאגידי וממשל טכנולוגיית המידע – מצא את ההבדלים

בפוסט הקודם שלי מהו ממשל תאגידי (Governance)? ולמה זה מעניין אותנו?, הצגנו את המושג ממשל תאגידי והסברנו מהו ההיגיון העסקי העומד מאחורי צורת הניהול מבוססת עקרונות ממשל תאגידי. הדגשנו יחד, כי החלק העיקרי (גם אם הוא מעצבן ומייאש), בהטמעת עקרונות ממשל תאגידי הוא התיעוד הנרחב, המהווה בסיס לניהול העובדים, ולמנהלים כיצד להתנהל ומה לעשות במרבית המקרים בהם עובד מוצא עצמו במקום העבודה שלו. במקביל, ראינו כי עבודת התיעוד מחייבת חשיבה ארגונית לטובת שיפור, ייעול, תעדוף (Prioritizing) ובעיקר קבלת החלטות לגבי תהליכים, מטרות, יעדים, בקרות, וכדומה. אם כך, מהו ממשל טכנולוגיות המידע? והאם יש הבדל במושגים?

בעולם הטכנולוגי בו אנו חיים, תהליכים עסקיים אינם מבוצעים ידנית.
למעט מספר מצומצם של עובדים (בד”כ הם יהיו בגילאי 60 ומעלה), יהיה קשה למצוא תהליכים ו/או תפקידים המבוססים על נייר ועט (ישנם סיפורים על תפקידים בהם כלי העבודה הם לוח מחיק וטוש, אבל, זה יותר נראה לי באגדות מאשר סיפורים מהמציאות). מה שכן נמצא בכל מקום עבודה, מהקטן לגדול, הם מחשבים, מערכות מחשב, מערכות מידע, בסיסי נתונים וכדומה, או במילים אחרות – טכנולוגיית המידע.
בעצם, התיעוד אינו תיעוד של עט ונייר, אלא, תיעוד אלקטרוני ובלא מעט מקרים ישירות במערכות מידע ייעודיות לנושא. ישנו מגוון גדול ורחב של כלים לתיעוד החל מחבילות האופיס של מיקרוסופט דרך תוכנות קוד פתוח ועד למערכות תיעוד וניהול, אפילו לממשל תאגידי / טכנולוגיית המידע.
למען הסדר הטוב (והמצפון שלי), אקדים ואומר (אכתוב) כי אני אינני חסיד גדול של יישום כלים ייעודיים להטמעת תהליך ממשל או כל תהליך אחר. האני מאמין שלי אומר, קודם עושים באופן ידני כביכול (בתוכנות אופיס, כי מה לעשות זה מה שמוצאים במרבית הארגונים), ורק אחרי שהטמענו כברת דרך, אפשר לחשוב על הכנסת כלי העומד בצרכים שנקבעו (במהלך התיעוד הנכון של התהליכים).
כפי שכבר ראינו, התיעוד המאסיבי יוצר נהלי עבודה ומטריצות ניהול המאפשרות לארגון ולעובדיו לקבל את האחריות הרלוונטית (Accountability), הבאה לידי ביטוי, שוב, במערכות המידע הארגוניות. האחריות מתחילה בראש הארגון ומורדת כלפי מטה עד לאחרון העובדים.
במילים אחרות, איך שלא תסובבו את התהליכים, בסופו של יום, תגיעו למערכות מידע האוצרות את המידע, שסיבבתם לפני רגע, ושומרות עליו מכל משמר (לפחות תיאורטית).
יתרה מזאת, שלא כמו מרבית התהליכים העסקיים בארגון, תהליכי מערכות המידע הינם תהליכים רוחביים. הם משרתים את התהליכים העסקיים השונים (רכש, כ”א, כספים, רצפת ייצור וכדומה). ניהול ממשל בטכנולוגיית המידע מאפשר ניהול התהליכים העסקיים בממשל תאגידי.

ממשל טכנולוגיית המידע הוא עקרונות בסיסיים המכוונים את צורת הניהול לרבות המבנה, המטרות, העקרונות והבקרות על מכלול מרכיבי מערכות המידע וציוד המחשוב בארגון. ניהול זה מתווה, להנהלת הארגון דרך מחלקת מערכות מידע, את ניהול התהליכים, הן פנימית בתוך המחלקה (מחלקת טכנולוגיית המידע, שכאמור, משרתת את כלל הארגון) והן חיצונית מול יחידות אחרות בארגון ומול ארגונים ו/או לקוחות וספקים חיצוניים.
כיום, עם מהפכות ה- IP, הענן, וירטואליזציה, ושאר ירקות, טכנולוגיית המידע כוללת אספקטים בכל תהליכי הארגון מקטן ועד גדול (הן תהליכים והן ארגונים).

ממשל תאגידי וממשל טכנולוגיית המידע הולכים יד ביד.
לאף אחת מההגדרות אין זכות קיום ללא האחרת. לא ניתן לממש ממשל תאגידי (בצורה מלאה ואפקטיבית) ללא טכנולוגיית המידע, וממשל טכנולוגיית המידע חייב לבוא כחלק (מהותי) מניהול ממשל תאגידי, אחרת היישום שלו יהיה בואקום (ולצערי, בעל סיכויים גדולים להיכשל).

חושבים אחרת? קוראים תיגר? מאמינים שאפשר אחרת?
אשמח לשמוע את דעתכם ואולי תצליחו לשכנע אותי ואת שאר הקוראים שבעזרת שימוש במושגים אחרים ובניסוחים אלטרנטיביים ניתן להבין אחרת.

פורסם בקטגוריה כללי, ממשל

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *