ממשל ואסטרטגיית טכנולוגיית המידע – מצא את ההבדלים

סמנכ”ל טכנולוגיות בחברה גדולה שאל אותי השבוע, “בעצם, מה הבדל בין ממשל טכנולוגיית המידע ואסטרטגיית טכנולוגיית המידע?”. השאלה באה במהלך פגישה, בה ייעצתי לחברה להטמיע מסגרת עבודה התומכת בניהול מערך הטכנולוגיה תחת עקרונות ממשל.
“או” עניתי לו, “בדיוק בשביל זה אני כאן”, יש כל כך הרבה מושגים דומים, הקשורים זה בזה באופן ישיר ועקיף ולעיתים הקשרים הללו מבלבלים לא מעט מנהלים, במיוחד שמדובר בתהליכים שכולם מכירים בכותרת, אך לא כולם מכירים לעומק ו/או מנוסים ביישום שלהם.

אז מה ההבדל? המשיכו לקרוא ואין לי ספק שתבינו…
ממשל טכנולוגיית המידע הוא המושג המרכזי בבלוג שלי. לכן, מרבית הפוסטים הקודמים שלי כוללים הסברים והתייחסות אליו, ובכל זאת (בקיצור), אלה הם העקרונות שעליהן מנוהל העסק בהקשר של טכנולוגיית המידע. אסטרטגיית טכנולוגיית המידע, לעומתו, הוא מושג חדש בבלוג ועלינו להגדירו.

כפי שציינתי לא אחת, ביישום ממשל טכנולוגיית המידע אנחנו לא מחפשים להמציא שום גלגל.
ישנן לא מעט מתודולוגיות, תקנים ומסגרות עבודה לשם כך (ראו באחד הפוסטים הראשונים שלי – מסגרות עבודה מקובלות בממשל טכנולוגיית המידע).
אחד התקנים המובילים בעולם בנושא ממשל טכנולוגיית המידע הוא – ISO38500.
זהו תקן המפרט עקרונות מנחים עבור ארגונים בדבר השימוש האפקטיבי, היעיל והמקובל של טכנולוגיית המידע. כמו כן, התקן מפרט את ששת העקרונות הנדרשים ליישום ממשל טכנולוגיית המידע. והם:
– אחריות – Responsibility
– אסטרטגיה – Strategy
– רכש – Acquisition
– ביצועים – Performance
– התאמה – Conformance
– התנהגות אנוש – Human Behavior

כבר מקריאת ששת העקרונות ניתן להבין מה השוני בין ממשל לבין אסטרטגיה. אסטרטגיה היא חלק מממשל, אך ממשל מכיל הרבה יותר מאסטרטגיה.

ועדיין, כפי שהתחייבנו, עלינו להגדיר מהי אסטרטגיית טכנולוגיית המידע. אסטרטגיית טכנולוגיית המידע היא נגזרת של האסטרטגיה העסקית. אין ואסור שתהיה לטכנולוגיית המידע אסטרטגיה עצמאית.
אסטרטגיית טכנולוגיית המידע היא התוכנית הרב שלבית / רב שנתית (ושניהם גם יחד) שבה טכנולוגיית המידע תתמוך, תספק ואף תעצים את האסטרטגיה העסקית. תוכנית טובה אף תכלול בחובה גם מדדים המאפשרים ניטור ומדידה של יישום התוכנית.

ועכשיו נותר בעיקר לסכם.
ממשל טכנולוגיית המידע היא קביעת עקרונות למכלול הפעולות שעל המערך הטכנולוגי לבצע על מנת לתמוך ביעדים והמטרות העסקיים.
עקרונות הממשל יכללו תוכנית אסטרטגית לטכנולוגיית המידע על מנת לתמוך ביעדים ובמטרות העסקיות, מכלול המשאבים הנדרשים ליישום תוכנית זו, מבנה תפקידים ותחומי האחריות ביישום התוכנית ובנוסף, יקבעו יעדים ומדדים, טכנולוגיים ועסקיים, המאפשרים ניטור ודיווח התקדמות אל מול התוכנית האסטרטגית הארגונית.

השלבים הנכונים הם:
1. קביעת עקרונות ממשל
2. תוכנית אסטרטגית עסקית
3. תוכנית אסטרטגית טכנולוגית תומכת
4. ניהול עסקי וטכנולוגי בהתאם לתוכנית האסטרטגית ותחת עקרונות הממשל.

ובמילים הכי פשוטות שאפשר (לפחות ממני),

ממשל – עקרונות העל לשימוש במכלול המשאבים הארגוניים להשגת מטרות עסקיות

אסטרטגיה  – “מפת הדרכים” להשגת המטרות העסקיות

ניהול – האופן (היום יומי) שבו משיגים את המטרות העסקיות

בסופה של אותה פגישה, עם אותו סמנכ”ל טכנולוגיות מדובר, סוכם כי הנושא יועלה לדיון בישיבת ההנהלה הקרובה ותישקל האפשרות לשילוב רעיון עקרונות הממשל בתוכניות העבודה השנתיות כחלק מההכנה לשילוב עקרונות ממשל ארגוני במהלך תכנון 2013.

רוצים לדעת איך עקרונות הממשל משתלבים בארגונכם כבר השנה?
רוצים להכין את הקרקע לממשל טכנולוגיית המידע?

צרו קשר בטל: 076-5436466 או במייל info@know-it.co.il עוד היום ונשמח לתאם פגישת הכרות לבחינת התאמת עקרונות ממשל בארגונכם.

פורסם בקטגוריה כללי, ממשל, מתודולוגיות וסטנדרטים

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *