ממשל טכנולוגיית המידע מיועד למנמ”ר או למנכ”ל?

בשיאו הדרמתי של המחזה “המלט”, מאת שייקספיר, עומד הגיבור ושואל: “להיות או לא להיות? זאת השאלה.” השאלה הזו מהווה תמיד פראפרזה על שאלות עקרוניות הנשאלות, ללא קשר לנושא השאלה.

השאלה העקרונית שלנו להיום, היא: האם ממשל טכנולוגיית המידע מיועד למנכ”ל או למנמ”ר?

התשובה הנכונה היא…(ספר לנו מה מסתתר מאחורי וילון מספר…)

ברמה התיאורטית, ממשל טכנולוגיית המידע הוא יישום של קביעת עקרונות מנחים – ממשל וניהול בפועל עפ”י אותם עקרונות. לפיכך, עקרונות הממשל מיועדים לגוף עליון, גוף המתווה מדיניות, או במילים אחרות, לדירקטוריון, הרבה יותר מאשר לשתי הפונקציות הניהוליות הללו.
מאידך, בעולם המציאותי, הנהלת הארגון מעורבת בצורה משמעותית בהתוויית מדיניות וקביעת העקרונות לפיהם הארגון מנוהל.
מכאן נובע, הנהלת הארגון, בראשות המנכ”ל, חייבת להיות מעורבת משמעותית ביישום ממשל טכנולוגיית המידע. בארגונים בהם מנמ”ר הארגון הוא חלק מההנהלתו, אוטומטית המנמ”ר הופך להיות חלק מהגוף הקובע את עקרונות הממשל.
פשוט לא? אז זהו שלא, מכאן זה רק מסתבך. למה מסתבך? מאוד פשוט
(איזה משפט נפלא – סיבוך פשוט),
בנוסף לקביעת הקווים הכללים לניהול, ממשל טכנולוגיית המידע כולל גם:
– התאמת יעדי טכנולוגיית המידע ליעדים האסטרטגיים הארגוניים
– ניהול סיכוני טכנולוגיית המידע (כאמור,כחלק מניהול סיכונים מרכזי)
– תאימות טכנולוגיית המידע לדרישות רגולציה
– מדידת תוצרי טכנולוגיית המידע במדדים עסקיים
– תמיכה ושיפור התוצרים העסקיים של הארגון באמצעות טכנולוגיית המידע.
כלומר, זה לא רק התווית מדיניות על, זה גם הניהול בפועל, השיפור היום יומי, המדידה העסקית ומטרת העל – שיפור התוצאות העסקיות.
אם חוזרים לתיאוריה, בסופו של דבר, הדירקטוריון אחראי על כל הנקודות הללו.
אך במציאות, את מי יפטרו אם הארגון לא יצליח לעמוד בנקודות הללו? את הדירקטוריון? המנכ”ל? המנמ”ר? כולם? אמרנו שזה מסתבך, לא?

ממשל טכנולוגיית המידע מיועדת לארגון!! יישום נכון של ממשל כולל את כל הגורמים בכל רמות הניהול. ממשל טכנולוגיית המידע היא תוכנית מלמעלה למטה (Top Down Approach) ולכל גורם, בכל רמה, יש תפקיד וייעוד. אי אפשר לוותר ולא כדאי לדלג.
על מנת ליישם ממשל טכנולוגיית המידע יש להתאים את המבנה הארגוני, לקבוע את העקרונות, להתאים את המדדים והטמיע לכל אורך הארגון. התוצאות לא יאחרו להגיע.

הערה חשובה: היקף הפעילות הנדרש ליישום תוכנית ממשל משתנה מארגון לארגון, בהתאם לפעילת העסקית שלו ומורכבות טכנולוגיית המידע בארגון.
לפיכך, היישום אינו חייב להיות כפעילות רצופה ומקיפה , בהחלט ניתן ואף צריך לנהל זאת בשלבים, הן מבחינת המשאבים הנדרשים והן מבחינת המדדים הנמדדים.
בכל מקרה צריך לבחון את הקיים בארגון, ומשם לבנות תוכנית פעולה בהתאם לדרישות ולצרכים הארגוניים. מומלץ ורצוי להעזר בייעוץ מקצועי ובמסגרות עבודה מקובלות (אין צורך להמציא שום גלגל, אלא להתאימו אלינו).

בכל שאלה, נשמח לעמוד לרשותכם הן בתגובות כאן לפוסט או דרך עמוד צור קשר.

פורסם בקטגוריה כללי, ממשל

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *